среда, 15 апреля 2020 г.

Дистанційне навчання. Гр. № 1,26.


Урок алгебри для гр. № 1, 26.
Тема уроку № 9: Екстремальні точки. Локальний екстремум функції.
Мета уроку: Познайомити учнів з правилами знаходження екстремумів функції.
І. Перевірка домашнього завдання.

II. Сприймання і усвідомлення поняття точок екстремуму та екстремуму функції.

При дослідженні поведінки функ­ції в деякій точці зручно користува­тися поняттям околу. Околом точки а називається будь-який інтервал, що містить цю точку. Наприклад, інтер­вали (2; 5),   (2,5; 3,5), (2,9; 3,1) – околи точки 3.
Розглянемо графік функції, зоб­ражений на рис. 38. Як видно із ри­сунка, існує такий окіл точки x = а, що найбільше значення функція у = f(x) в цьому околі набуває в точці х = а. Точку х = а називають точкою максимуму цієї функції.
Аналогічно точку х = b називають точкою мінімуму функції y = f(x), оскільки значення функції в цій точці найменше по­рівняно зі значеннями функції в деякому околі точки b.
Означення. Точка а із області визначення функції f(x) називаєть­ся точкою максимуму цієї функції, якщо існує та­кий окіл точки а, що для всіх х а із цього околу виконується нерівність f(x) < f(a). (Рис. 39).
Означення. Точка b із області визначення функції f(x) називаєть­ся точкою мінімуму цієї функції, якщо існує такий окіл точки b, що для всіх    х # b із цього околу вико­нується нерівність f(x) < f(b). (Рис. 40).

Точки максимуму і точки мінімуму називають точ­ками екстремуму функції, а значення функції в цих точках називають екстремумами функції (максимум і мінімум функції).
Точки максимуму позначають хmax , а точки мінімуму — хmin Значення функції в цих точках, тобто максимуми і мінімуми функції, позначаються відповідно: уmax і уmin.
Виконання вправ
1. Для функцій, графіки яких зображено на рисунках 41, α—г знайдіть:
1) точки максимуму і мінімуму функції;
2) екстремуми функції.


Відповідь: 1) а) хmax= 3, xmin= 0хmax= 3;  б) хmax= – 8, xmin= – 6; хmax= – 3;  xmin = 1;  хmax= 5;  в) xmin= –1; хmax= 1; г) xmin= –2; хmax= –1; xmin= 0; хmax= 1; xmin= 2;
2) a) ymax= 4; ymin=0; б) ymax5; ymax7ymin= 0; в) ymin= –1; ymax= 1;
 г) ymin = –3;  ymin= 0; ymax= 2.

III. Сприймання і усвідомлення необхідної умови екстремуму, поняття стаціонарної точки.
Розглянемо функцію у = f(x), яка визначена в деякому околі точки xo і має похідну в цій точці.
Якщо х0 — точка екстремуму диференційованої функції у = f(x), то fo) = 0.
Це твердження називають теоре­мою Ферма на честь П'єра Ферма (1601—1665) — французького мате­матика.
Теорема Ферма має наочний гео­метричний зміст: в точці екстрему­му дотична паралельна осі абсцис, і тому її кутовий коефіцієнт f’(хo до­рівнює нулю (рис. 42).
Наприклад, функція f(x) = х2 – 2 має в точці хo = 0 мінімум (рис. 43), її похідна f'(0) = 0. Функція f(x) = 1 - х2 (рис. 44) має максимум у точці хo =0,    f(x)= – 2х    і    f’(0) = 0.














Слід зазначити, що якщо f’(хo) = 0, то хo не обов'язково є точкою екстремуму.
Наприклад, якщо f(x) = х3, то f`(x) = 3xі  f`o) = 0. Проте точка х = 0 не є точкою екст­ремуму, оскільки функція f(x) = x3 зростає на всій числовій осі 
(рис. 45).
Отже, точки екстремуму диференційованої функції треба шукати тільки серед коренів рів­няння f’(x) = 0, але не завжди корінь рівнян­ня f’(x) = 0 є точкою екстремуму.
Внутрішні точки області визначення функ­ції у = f(x), у яких похідна дорівнює нулю, називають стаціонарни­ми (або критичними). Отже, для того щоб точка хo була точкою екстремуму, необ­хідно, щоб вона була стаціонарною.
Виконання вправ
1. Знайдіть стаціонарні точки функції:
а) у = 5 + 12х - х3;   б) у = 9 + 8x2 - x4;   в) у = e2x - 2ex·,     г) у = sin х - cos х.
Відповідь: а) х = ±2;   б) х = 0, х = ±2;        в) х = 0; г) х = -π/4+2πnn Є Ζ.


IV. Сприймання і усвідомлення достатньої ознаки екстремуму функції.
Сформулюємо достатні умови того, що стаціонарна (критична) точка є точкою екст­ремуму, тобто умови, при виконанні яких стаціонарна (критична)  точка є точкою максимуму або мінімуму функції.
Якщо похідна ліворуч стаціонарної точки додатна, а праворуч — від'ємна, тобто при переході через цю точку по­хідна змінює знак з «+» на «–», то ця стаціонарна точка є точкою максимуму (рис. 46).
Дійсно, в цьому випадку ліворуч стаціонарної точки функція зростає, а праворуч — спадає, отже, дана точка є точка максимуму.
Якщо похідна ліворуч стаціонарної точки від'ємна, а праворуч — додат­на, тобто при переході через стаціонар­ну точку похідна змінює знак з «–» на «+», то ця стаціонарна точка є точка мінімуму (рис. 47).
Якщо при переході через стаціонарну точку похідна не змінює знак, тобто ліворуч і праворуч від стаціонарної точки похідна додатна або від'ємна, то ця точка не є точкою екстремуму.

Приклад 1.Знайдіть точки екстремуму функції f(xх– .
Розв'язання
Область визначення даної функції — R.
Знайдемо f`(x): f`(x) = (x3 - 3x)' =3х2- 3.
Похідна існує для всіх x є R.
Знайдемо стаціонарні точки: f(x) = 0, 3х2 - 3 = 0, х2 — 1 = 0x = ±1.
Наносимо область визначення та стаціонарні точки на коор­динатну пряму (рис. 48) і визна­чимо знак похідної на кожному проміжку:
f`(-2) = 3 · (-2)2 - 3 = 9 > 0;
f`(0) = 3 · (0)2 - 3 = -3 < 0;
f`(2) = 3 · (2)2 - 3 = 9 > 0.
Точка  х= -1 є точкою максимуму, бо похідна при переході через цю точку змінює знак з «+» на «-»: хmax = -1.
Точка  х = 1 — є точкою мінімуму, бо похідна при переході через цю точку змінює знак з «-» на «+»хmin = 1.
Відповідь: хmax= -1, хmin= 1.
Приклад 2. Знайдіть екстремуми функції f(x) = х4 - 4х3.
Розв'язання
Область визначення функції — R.
Знайдемо похідну:
f`(x)= (x4  4х3= 4x3 – 12х2 = 4x2(х – 3).
Знайдемо стаціонарні (критичні) точки: f`(x) = 0, 4x2(x – 3) = 0x = 0 або х = 3.
Наносимо стаціонарні точки на координатну пряму (рис. 49) та визначаємо знак похідної на кож­ному інтервалі.
x = 3 — точка мінімуму, бо при переході через цю точку похідна змінює знак з «–» на «+»: хmin= 3.
Точка = 0 не є точкою екстремуму, бо похідна не змінює знак при переході через цю точку.
Отже, уmin = f(3) = 34 – 4 · 33 = – 27.
Відповідь: уmin = f(3) = – 27.
V. Домашнє завдання.
Підручник: Мерзляк А. Г. «Математика»--10 кл. : Х. Гімназія, 2018р.
1.     Опрацювати та записати конспект цього уроку в зошит.
2.     § 3.п.23—стор. 123. Вправи № 23.3(4); 23.4(3)—стор. 127. Опрацювати матеріал та виконати завдання в зошиті.
3.     Виконати онлайн тест: https://naurok.com.ua/test/ekstremalni-znachennya-240375.html
4.     Результат роботи надсилати нa Viber або на ел. пошту: riabovagena@gmail.com

Комментариев нет:

Отправить комментарий