Тема уроку № 8: Зростання
і спадання функції. Гр. № 1, 26.
Мета уроку: Познайомити
учнів з правилами знаходження проміжків зростання (спадання) функції.
Хід
уроку.
І. Сприймання і
усвідомлення ознаки спадання та зростання функції на деякому проміжку.
За допомогою похідної
можна встановлювати проміжки зростання і спадання функції.
Відомо, що
функція y = f(x) називається
зростаючою на деякому проміжку, якщо для будь-яких х1 і х2,
що належать проміжку, із умови х2 > х1 випливає,
що f(x2) > f(x1).
Дотична в кожній
точці графіка зростаючої функції, як видно з рис. 32, утворює з додатним
напрямом осі ОХ або гострий кут, або кут, що дорівнює нулю (в останньому
випадку дотична паралельна осі ОХ).
Функція y = f(x) називається
спадною на проміжку, якщо для будь-яких х1 і х2,
що належать цьому проміжку, із умови х2 > х1 випливає,
що f(x2) < f(x1). Дотична в кожній точці графіка спадної
функції (рис. 33) утворює з віссю ОХ або тупий кут,
або кут, що дорівнює нулю, тому для функції f(x), яка спадає на деякому проміжку, виконується умова f'(x) < О.
або кут, що дорівнює нулю, тому для функції f(x), яка спадає на деякому проміжку, виконується умова f'(x) < О.
На рис. 34 видно
також, що одна і та ж функція може на одному проміжку області її визначення
зростати, а на іншому — спадати. Характер поведінки функції
на кожному із цих проміжків визначається знаком її похідної.
Отже, наочне уявлення
дозволяє сформулювати властивості зростаючих та спадних функцій.
Якщо функція у = f(x) диференційована і зростає на деякому проміжку,
то її похідна на цьому проміжку не від'ємна.
Якщо функція у
= f(x) диференційована і спадає на деякому проміжку, то
її похідна на цьому проміжку не додатна.
Проте для
розв'язування задач особливо важливими є обернені твердження, які виражають
ознаки зростання і спадання функції на проміжку. Нехай значення похідної
функції у = f(x) додатні
на деякому проміжку, тобто f'(x) >
0. Оскільки f'(x) = tg α, то
із умови tg α > 0
випливає, що дотичні, проведені до графіка функції в будь-якій точці цього
інтервалу, утворюють гострі кути з додатним напрямом осі ОХ. У цьому випадку
графік функції «піднімається» на заданому проміжку, тобто функція
зростає (рис. 35).
1. Якщо f'(x) >
0 на проміжку, то функція f(x) зростає
на цьому проміжку.
2. Якщо f(x) <
0 на проміжку, то функція f(x) спадає
на цьому проміжку.
Ці два твердження
називаються ознаками зростання (спадання) функції на проміжку.
Проміжки зростання і
спадання функції часто називають проміжками монотонності цієї функції.
Розв'язання
Знайдемо
похідну: .
Якщо х > 1, то тобто f'(x) > 0 при х
> 1, і тому функція зростає на проміжку (1; +).
1. Знайти область
визначення заданої функції у = f(x).
2. Знайти
похідну f'(x).
3. Розв'язати
нерівності:
а) f'(x) > 0, указати
проміжки зростання функції у = f(x);
б) f'(x) < 0, указати
проміжки спадання функції у = f(x)·
Приклад. Знайдіть
проміжки монотонності функції у = х3 -
3х2.
Розв'язання
1. Область
визначення функції: D(y) = R.
2. Знаходимо
похідну у' = 3х2 - 6х.
3. Розв'язуємо
нерівності: а) у' > 0; б) у' < 0. Розв'язуємо
ці нерівності методом інтервалів, для цього знаходимо нулі похідної: 3х2 -
6х = 0, 3х(х - 2) = 0, х = 0 або х =
2. Наносимо на координатну пряму (рис. 37) нулі похідної і визначаємо знаки
похідної на кожному проміжку:
y'(-1) =
3 · (-1)2 -
6 · (-1) = 3 + 6 = 9 > 0;
y'(1) =
3 · І2 – 6 - 1 = -3 < 0;
у'(3) = 3 · 32 –
6 · 3 = 27 - 18 = 9 > 0.
а) у' > 0 в кожному
із проміжків (-; 0); (2; +), отже, функція на цих
проміжках зростає.
б) у' < 0 на
проміжку (0; 2), отже, функція на цьому проміжку спадає.
Відповідь: функція
зростає на кожному із проміжків (-;0);(2;+); спадає на проміжку (0; 2).
II. Формування
умінь учнів знаходити проміжки монотонності функції.
Виконання вправ: №22.1(3,4) ;
22.2(1,2)—стор 122.
IІІ. Підведення підсумків уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Підручник: Мерзляк А.
Г. «Математика»--10 кл. : Х. Гімназія, 2018р.
§ 3.п.22—стор. 120.
Вправи № 22.3(1); 22.4(1)—стор. 122. Опрацювати матеріал та виконати завдання в
зошиті.
Комментариев нет:
Отправить комментарий